Thursday, June 22, 2017

Midsommar, Arma arm, Täppan, Swedish Accent och HALVÅRSKOLL!!!





Hej och godmorgon torsdag!!



*   Midsommar!

Nu är det snart midsommar hos er!
Den största av sommarhelger. Kanske årets största helg efter julen?
En dag som firas av nästan alla hemma, visst?
OCH dagen firas på liknande sätt. Över hela konungariket.
Jag saknar inte midsommar så mycket, har aldrig direkt gillat den.
Men, det har nog  blivit så att jag gillar den mer och mer för varje år som går.
Tror mitt ogillande kom i tonåren då man “skulle” göra så mycket den dagen. Och göra “rätt” grejer så att säga. Dagen stressade mig. Det var alltid samma visa, “VAD SKA vi göra i midsommar!!!???”.


Hittade den här bilden på Instagram.  Inte på ett svenskt konto, men någon skrev om svensk midsommar.  Här verkar konstnären ha blandat ihop lite olika högtider.  Elden som man dansar omkring?  Say what? OCH så julgranen i toppen av majstången?!?  Haha. Just det!  Så fel det kan bli ibland.  Midsommareldar förekommer, men man dansar inte runt dem, och inte sjutton är det bål man tänder om midsommaren heller.  Den nordiska mytiska drömmen kanske?

Här i USA har jag firat midsommar vissa år. Vi har haft flera trevliga fester med svennegruppen.
MEN, de festerna ger ju absolut inte samma känsla som en äkta midsommar hemma ger. Det går inte att återskapa.
Midsommaren är en sådan där helg som är svår att fira i annat land. Tycker den är SÅ förknippad med med Sverige, svensk sommar och svenskt ljus. Hela stämningen hör liksom hemma bara där, eller i norden.
Det går inte att få fram den känslan här.
Så de fester vi har haft har väl mer varit sommarfester med midsommarmat och stång. Inte så mycket mer rent känslomässigt, iallafall inte för mig.
I år kommer jag inte att fira dagen alls.
Det är helt OK det också. Som sagt, det är ingen dag jag saknar eller känner vemod inför. MEN, som jag skrev ovan,  jag har så sakteliga börjat gilla midsommar mer och mer med åren. Dock, den måste  firas i Norden, och inte här.
Hoppas att nästa år kunna fira midsommar i Småland! Eller i Österbotten (det går lika bra att fira midsommar i svenskfinland som i Sverige. Där kallas midsommarafton ibland för Johanne-afton).


*   Armen!

Armen ja, denna eviga följetong i sommar.
Så här ser den ut drygt fem veckor senare. På lördag är det sex veckor sedan det hände.
Den gör inte ont alls längre, den kliar inte. Ibland kan det hetta i den, ungefär som om den varit solen länge.
Jag tycker den är gräsligt ful. Ja, jag tycker verkligen det.
Rödlila, och med den tunnaste hud som finns. Så fort jag råkar skrapa emot den det minsta lilla (när jag byter bandage) börjar det blöda.
Men, det är så det är. Det är bara att vandra vidare med armen denna sommar. Såklart.







*   I min täppa just nu!


Det är sällan jag använder min Canon numera, känns det som.
Min iPhone tar de flesta bloggbilderna numera.
MEN, en lur KAN inte mäta sig med en systemkamera. Det går inte. Systemkameran är galet överlägsen. Den är verkligen det.
Här är några bilder jag tagit i min täppa under veckan, med min Canon och dess 50 mm objektiv. Det objektivet ger ett riktigt grunt skärpedjup som älskar.



Hortensiorna är som vackrast nu.  Det här är sorten som heter "Endless summer" och jag rekommenderar verkligen JUST den sorten om ni är sugna på att plantera en sådan.











*   Swedish accent!

Kolla, gud så komiskt.
Denna dök upp i en facebook-grupp häromdagen.
Jag vet inte om jag ska skratta eller gråta. Så jag skrattar.
Betyder det då att jag är en levande sådan eftersom jag har just svensk brytning? HAHAHA!



*   Halvårskoll!

Imorrn tänker jag lägga ut årets “halvårskoll” här på min blogg.
De av er som vill hänga på hänger PÅ:-)
Halvårskollen var det bästa tema vi någonsin hade under åren med “Show and Tell” och “Galleri Fredag”. Fredagstemat körde ett gäng bloggare under flera år på just fredagar.
Jag saknar inte alls att skriva på tema, men det här gamla klassiska fredagstemat dammar jag mer än gärna av igen!
Så, den som vill hänger på. Hojta till i fältet bara!












Ha en fin dag!
Vi hörs imorrn igen (ni midsommarfirande får läsa här då ni hinner och vill).

25 comments:

Cari said...

Trevlig midsommar önskar jag dig.
Och tusen tack för din trevliga blogg.

Apropå tavlan:
Ur Wikipedia: "I Danmark och Norge firar man Sankt Hans aften / jonsok (Johannes Döparens afton) genom att tända bål, leka lekar och utöva bränning av pappershäxor."
Googlar och hittar bilder från Tyskland där midsommarstången har lite grenar kvar överst.
Så den tavlan är verkligen ett hopkok. Som så många av våra traditioner är.
Nu hoppas jag på en varm och skön helg. Ljust är det och jag gillar våra vita nätter (tänk om man slapp sova).

Steel City Anna said...

Åh vilka fina bilder på dina blommor. Så vackert! Jag älskar midsommar även om det är svårt eller omöjligt att få samma känsla utanför Sverige. Ska till Ikea ikväll och köpa lite mat och annat spännande :) imorrn ska jag äta lunch med en vän och sen binda blomsterkransar och ha picknick i skogen på kvällen :)

Eva i Dalarna said...

Ja här ska väl firas midsommar efter konstens alla regler. Majstång, sill o ägg, grillat o färskpotatis etc. Alla fyra barnen hemma med sina familjer, 6 barnbarn mellan 7 månader-8år.
Glad midsommar på dig, fast du inte firar!

Taina said...

Godmorgon Annika,
Armen ser ju SÅ mycket bättre ut nu. Vad skönt att värken och kliandet är borta. Kan föreställa mig att det gör ont när du slår i den i något dock.

Midsommar firade vi finnFinland också! Rejält! Det var ofta logdans och vi ungar följde med föräldrar och sprang omkring och lekte i parken medan föräldrarna svängde sina lurviga. När det var dags att gå tillbaka till stugan så fick vi vara vakna så länge vi ville bara för att uppleva den långa ljusa natten. På den tiden var det inga problem att låta barn springa omkring hej vilt utan barnvakt. Skulle inte komma på tanken idag. Jag saknar midsommaren. Här blir det sill men utan nubbe (tycker inte om nubbe).

Men WTF är det du har hittat? Swedish Accent breathspray! Jag tror jag döööör så kul!

Och din täppa är ju som en botanisk trädgård! Mina hortensior blommar inte än. Den där skitsjukdomen på dem är tillbaka tyvärr.

Ha fin torsdag!

Kram kram

eastcoastmom said...

Jag tycker din arm ser bra ut! Själv tänker jag inte längre på min brännskada, och OM jag gör det så ser jag det som så att jag är tacksam att jag brände armen, och inte ansiktet... Det är bara en arm. Men jag förstår att det är jobbigt för dig nu på sommaren, här i värmen.

Annika said...

Cari:
Tusen och ett tack för att DU läser!
HA, där ser man!!
vet du, erkänner att jag knappt visste att midsommaren firades i Norge eller Danmark.
Ja, tavlan är ett sant hopkok, lite komiskt tycker jag allt.
Njut av de vita nätterna, och ha en fin midsommar"!!!

Annika said...

Anna:
TACK!!
Känner att jag måste börja fota med Canon mer. De bilderna kan inte mäta sig med iPhone, det går inte.
KUL att du firar, Anna.
Tycker det låter mysigt. Du har nog mer känsla för dagen än vad jag har.
Hoppas ni får det riktigt najs!

Annika said...

Eva:
Sounds like a plan!
:-)
Trevlig midsommar!!

Annika said...

Taina:
Tycker du det?
Ibland misströstar jag, ska du veta ...
Men vad fasiken. Det ska bli bra.
Precis som för dig.
Ja, nog kan jag tänka mig att ni firade i FINNFinland också, haha!!
KUL!!
Låter härligt.
Det är nog många som saknar midsommaren. Men jag bryr mig inte så mkt. Men jag tror nog att de är en av de dagar som utlandssvenskar saknar allra mest under året.
HAHA, den bilden av Swedish accent fanns på en av FB grupperna, kanske svenskar i usa, tror det.
JA, så otroligt rolig!!
TACK!! Ja, det är fint i täppan nu, jag tycker det också det.
Just det, dina hortensior fick den där sjukan. Mina har det också, men den brukar slå till i slutet av sommaren.
HA det toppenfin, fina Taina!!
Kramar!!!!

Annika said...

AM:
Du tycker det?
Jag vet inte ...
Tycker inte det själv, men den är det nog OK.
Nej, jag förstår att du inte tänker på din längre, du var så liten.
Ja, och ja, allt hade kunnat vara värre. Man hade kunnat bränna ansiktet, huvudet, bålen, ryggen ...
I det stora hela är en arm OK, om man ska se graderna av elände.
Visst blir det en jobbig sommar för mig, men som jag själv alltid tänker också; det hade kunnat vara SÅ mkt värre.

FREEDOMtravel said...

Haha vilken rolig mix av högtider! Kanske tänder de eldar i Danmark? Men då dansar de nog inte runt dem ... ;) och Swedish accent ...!!!?? What!!!?

Annika said...

Helena:
Jag vet, helt sjuk bild. Men rätt kul!! Nej, tror inte heller man dansar runt elden. En slags konstig blandning mellan valborg och midsommar, och SÅ julgran i toppen!!
Ja, Swedish accdent, say no more :)

Monica said...

Så vackert du har i din trädgård! Härliga foton! Midsommartiden är verkligen vacker och det är som finast nu. Längs med hela vägen ned till vårt centrum blommar det, lupiner i olika färger, blåeld och prästkragar.

Har fina minnen från midsommar, vi var många som inte skulle "röja" på något sätt utan vi gjorde oss fina, klädde midsommarstång tillsammans, dansade först med barn som gamla och sen fortsatte vi unga att dansa hela natten:-). Rodde ut på den stora sjön och såg solen gå ned och upp. Föräldrar såg till oss och kom med mat som vi dukade upp på morgonsidan i gröngräset, så småningom gick vi hem och sov hela midsommardagen med blommor under kudden:-). Det var annorlunda verkligen, lugnt och tryggt mot idag. Tror inte våra föräldrar oroade sig alls. Det behövde de inte heller.

Sen under Annas barndom var vi ofta vid någon hembygdsgård där alla tror jag samlades på filtar, fikade, dansade runt stången. Firar idag lite olika som vi känner för, förra midsommaren var vi i Gnesta som hade så fint firande och Gnesta-Kalles fru var där och visade ett hus och berättade om deras liv, var ju lite kul och oväntat:-), mycket sång och musik var det där med olika spelmän, café m m, blir lite olika firande men en fin tid är det och speciell med ljuset och de ljusa nätterna.

Tycker armen ser bra ut men du har så mycket att tänka på med den hela tiden, det är djupt det rödaste men det ser så fint ut ändå med läkningen, det andra har läkt väldigt bra på kort tid. Om ett år är jag säker på att armen är ljus igen med ett bra hudskikt. Men så skört nu, förstår att det är jobbigt att hela tiden tänka på det och vara försiktig. Man blir trött av sånt och less.

Kul med din halvårskoll imorgon, tänk vad fort det går. Och önskar dig och er alla en fin midsommar Annika.

Anna, Fair and True said...

I Danmark och även södra Sverige har man ibland även "majbål" och inte bara majstång?

Anne said...

Vad fina bilder från trädgården! Jag tror på det du säger om att mobilkamera kan inte mäta sig med mobilkameran, där är det väldigt stora skillnader. Men annars, vanliga kameror, du vet sån här sk långzoomare eller vad de nu heter, sån modell Desiree och jag haft/har och jag tror du hade förut. Den sortens kameror samt alla mindre då förstås, de tror jag faktiskt håller på att dö ut, för i konkurrens med de så tar mobiler idag lika bra bilder. Jag läste om ett team som bested Mount Everest i år och för första gången tog de inte med sig riktig kamera utan bara mobil. Bra bilder blev det också. Jag plåtar mest med mobil men kan fortfarande ibland sakna lite greppet man håller med en kamera. Igår var vi på födelsedagskalas och en av familjerna/mammorna drog fram en sån där liten pocketkamera, det är så extremt ovanligt se det nuförtiden så jag hajade faktiskt till. Att se stora kameror eller systemkameror gör man ju, men de där små pocketkamerorna har ju helt ersatts av mobiler så jag kunde inte låta bli att tycka det kändes lite gammalmodigt se henne dra fram lillkameran...
Midsommar ja... håller med dig, det går inte återskapa den dagen. Jag firar inte alls, jag har provat olika varianter men nä, midsommar ska firas i norden av precis de anledningar du räknar upp. Midsommar är en av mina favorithögtider men jag kan absolut hålla med dig om att det är en dag som växt med åren. 2014 firade jag midsommar i Sverige, då var vi dessutom i lilla Älvkarleby, gjorde det helt traditionellt med besök till byns midsomamrstång, dansade runt stången, åt traditionell midsommarmat, handplockade blommor på vas på bordet, svenska flaggan vajade i vinden, småprat om huruvuda vädret och om vi skulle ha tur med uppehåll eller inte. alltså, en av de bästa midsomrarna faktiskt. Ganska "mommigt" firande men det är just den biten av midsommarfirande jag tycker om nu, att stå i nån gammal hembygdsgård och se allt.
Ibland kan jag känna mig ledsen över att Stella får noll relation till midsommar, hon har ingen aning om vad det är och känner förstås därför ingenting för dagen. Men, men det är som det är.
Din arm, det läker fint tycker jag men jag lider verkligen med dig som ska ha den här "babyn" att ta hand om i sommar. Men, men det är som det är och bara fortsätta leva som vanligt och göra allt roligt du ser framemot.
Kram!

Anne said...

Menade förstås att mobilkamerorna inte kan mäta sig med systemkameror, precis som du säger. Men att med andra sorters kameror är det knappt skillnad alls idag, om någon...?
En sak till från igår, hehe, tävla om bästa brännan. Visst var det så. Det patetiska dock är att jag fortfarande ser hur folk jag känner därhemma tävlar om bästa brännan. Även folk i mina föräldrars ålder (alltså folk som närmar sig 70!!), de märker det inte själva men jag hör det i frågor, kommentarer och lite avundsjuka som smyger sig in "såg du hur brun Birgitta var...???".
Det är ju förresten så vanligt folk kommenterar varandras färg i ansiktet och kroppen, aldrig hört nån säga till mig här nåt om hur lite/mycket färg jag har. Men hemma är det ju rätt vanligt med "fin färg du har" :)

Annika said...

Monica:
TACK!!
ja, det är riktigt fint och prunkande därute nu.
Trivs bra med att sitta där och flura.
SÅ härligta minnen du har!!
Underbart det där med att ro ut i soluppgången. Härligt!!!
Sådana där minne du kan bära med dig hela livet.
Låter som en underbar idyll.
Som du sa, fldrarna oroade sig säkert inte alls.
Annat idag ...
Fina minnen från din och Annas barndom, Monica.
Ngt att minnas och bära med sig.
Armen ja...
jaaa ....
TACK, tar till mig dina ord, som alltid.
Ja, det är så illande blålila. Läskigt.
Jag är less på det, det är jag. Men jag sköter det in absurdum, haha.
HOPPAS du har rätt!! Hoppas det är fint om ett år.
TACK gulliga Monica!!!

Annika said...

Anna:
Men inte dansar de runt dem, haha!
OCH inte heller har de gran i majstången.
Nä. här blev det lite väl mkt nordisk-exotisk-inte-riktig-koll.
Som så ofta förr när ngt ska beskrivas utanför Sveriges gränser av icke svenskar.
Midsommareldar (om än inte bål) tror jag förekommer lite varstans.

Annika said...

Anne:
TACK!!
Nej, så sant, man kan INTE mäta en systemkamera med en mobil. Det går inte.
Man kan verkligen ta helt andra bilder med en system.
Helt annat djup, helt annan klarhet.
Det är som om det är mer dimension i de bilderna.
JA, jag tror du har rätt. De där bridgekamerorna kommer nog att dö ut. Det som blir bättre är mobilkameror och DSLR.
Där kommer utveckligen att fortsätta. Men med point and shoot och bridge kommer det att gå utför med.
Numera är nog en mobilkamera lika bra som en point and shoot, tror jag.
VET vad du menar, när jag var på graduation förra veckan satt en familj framför mig, och de hade en liten kompaktkamera, och JAG hajade verkligen till. Tänkte att det verkligen finns de som ännu har dem.
Ett äldre par, och de bilderna kan inte ha blivit bra :-(
Midsommaren bryr jag mig inte så mkt om, och jag tycker inte det går att föra över den hit. Den är sp unikt nordisk. OCH hör hemma där, i den nordiska natten och i den nordiska mystiken. Nej, jag tycker inte det går att fira den på bra sätt här.
OCH jag kommer nog inte att vika så många tankar åt midsommaraftonen imorrn.
Mysigt att du firade i Älvdalen. Magiskt ju!!
Och på rätt sätt.
Röjarfester göra sig icke besvär.
Orka.
Jag vet, jag har känt så med K också. Visst, hon har varit i Sve på midsommaren flera ggr, men ändå ...
Inte på det sättet att hon kan skapa sig en tradition runt det. Lite som med skolavslutningarna hemma, det är ju ngt K och Stella aldrig får en relation till. Sorgligt, men det är som det är.
Ja du vet, du vet.
HAHA, tävla om bästa brännan ja...ack JA!!!
SÅ sant.
OCH sant det du säger, just det där "fin färg du har", klassiskt!!!
Nej, ingen har sagt det till mig här heller.
Min "baby" ja...suck...det är bara att digga läget, sköta om den, skydda den från stark sol och bad. Byta på den.
HAHA, som en baby. SÅ sant.
Fniss.
tur att den inte skriker och skiter iaf, hahha!!
KRAMAR!!!!

Vform said...

Hej! Längesen senast, känns det som ...
Ja, vi står i startgropen på väg in i midsommarhelgen! I morgon eftermiddag drar vi vårt 'strå' till vännerna på Junkarsgrund, som brukligt!
Knytkalas bir bäst då vi är många runt bordet! MEN kallt ska det bli ... :/
Får nog klä oss varmt för vädret är som det är!
Resten av midsommar firar vi i vårt eget lilla Blackstorp i Blaxnäs!
Kan förstå att känslan du beskriver att fira finns i Sverige ... där är rätta stället för din del!
Jaadu vad ska man säg om din arm! Förundras ännu hur en tekopp kunde få den förödelsen! Hoppas att den blir bättre så småningom!!
Dina blombilder är fantastiska, den sista är min favorit!
Här börjar lupinerna slå ut längs alla vägrenar ... de är såå vackra!
Men snart kommer väl 'slåttermaskinen' och mejar ner allt :(
Klockan gick precis över till midsommarafton nu så jag får önska dig en trevlig helg!
KRAMAR!

Channal said...

Underbara blomsterbilder... som midsommar! Älskar din finbilder men även de med iPhone. Men viist är det skillnad på bilderna. Man blir lite bortskämd. Din arm... skönt att det inte gör ont eller kliar. Den har läkt fint! Redan halvårskoll... inte klokt! var har tiden tagit vägen?!! Swedish accent... haha jaja!! PUSSPUSS xo xo

Glad midsommar och Kram! Anna

Annika said...

Vivan:
JA, länge sen!
OCH midsommaren står för dörrem!
Junkarsgrånne!!
Tror grannen deras befinner sig lite längre in sundet imorrn, hihi!!! ;.)
I vår stuga.
Hoppas ni får riktigt fint och mysigt därute!!
Ja, jag vet hur det kan ligga på på Junkars, speciellt om det är "sånnan" som blåser.
Exakt, midsommar sa firas i norden. Punkt slut.
Jag ids inte fira den här.
Det blir absolut inte ens i närheten av vad det är hemma.
Ja, suck ... armen. När du ser mig i sommar, I näsby eller Rangsby eller på annat ställe kommer du att se mig med inlindad arm :-(.
HOPPAS det blir bättre.
TACK!!
Det är kameran som gör mina bilder vackra! Så roligt att du gillar dem!
ÅÅÅÅ och ni har alla vackra vägrenar nu!!!
Älskar det!
Och hos dig är der redan midsommar.
KRAMAR!!!

Annika said...

Anna:
TUSEN tack!!
ja, iPhone ÄR bra, inget snack om den saken. MEN Canon är bättre. Just detta med djupet som blir så annorlunda.
Glad midsommar fina du!!
Njut dagen!!
KRAMAR!!!

Anonymous said...

Förstår mycket väl att du är trött på armen och det känns tungt att det lär ta tid men ändå måste jag säga att den ser ut att läkt väldigt bra!
Glad midsommar från en som går runt i mjukisbyxor, har ätit hemlagad thaisoppa och hjälpt till att sjösätta sonens båt (nåja, jag bar i alla fall ner fendrarna från vinden och höll i en vid bryggan!).

Annika said...

Brysselkakan:
Jag är det!! TRÖTT på den!
Men gör det jag kan, sas. Dealar med den på bästa sätt.
Tack, bra att du tycker det ser bättre ut. Ibland misströstar jag.
Härligt! Låter som en skön midsommar!! OCH ngn måste bära fendrar också!!
:-)